Pleasure or pain?

Vår inre karta av verkligheten skapas bl a av kognitiva filter som filterar allt vi upplever. Hjärnan sysselsätter sig hela tiden med att utesluta, generalisera och förvränga den information som vi tar in. Tack och lov skulle man kunna säga…utan denna filtrering skulle vår upplevelse av verkligheten snart bli oss övermäktig pga alldeles för mycket information.

theatre_2

Ett av dessa kognitiva filter bestämmer riktningen i vår motivation. Ungefär 40 % av oss motiveras av att vilja TILL någonting… Vi som är så här beskaffade gillar mål, resultat, framtidsbilder. Vi kan redan nu njuta av att tänka på en kommande ledighet eller semester. Tro’t eller ej men 40 % av oss motiveras av att vilja FRÅN någonting. Vi som fungerar så här gillar att lösa ett problem, slippa någon olägenhet eller ta oss ifrån en tråkig situation. Resterande 20 % ligger någonstans mittemellan eller både och.

Det här betyder att om du ska motivera alla så måste du använda ett språk som motiverar alla.

Låt säga att din partner är en person som motiveras av FRÅN. Själv vill du åka TILL en solig strand i men det brukar inte vara så lätt att övertyga din partner att det är en bra idé att boka en resa. För att motivera din bättre hälft så behöver du använda ett ”FRÅN-språk”: ”Tänk dig att slippa kylan och slasket i februari” kan räcka för att dra igång en motivation. Ett problem ska lösas och lösningen stavas ”resa bort”.

De här kognitiva filtren kallas för metaprogram och beskrivs bäst som en del av hjärnans operativsystem. Det sätt på vilket din hjärna sorterar och hanterar information och bestämmer hur den filtrerar all information som strömmar mot den… TILL resp FRÅN är bara ett av ca 70 st olika metaprogram som påverkar oss och vår motivation på jobbet och hemma.

Föreställ dig att du skulle kunna använda rätt motiverande språk till rätt personer? Dina medarbetare eller kanske dina chefer? Din mamma eller din bror?

Jag använder mig av ett verktyg som heter LAB Profile (Language and Behavior Profile) och som tar fram 13 olika motiverande metaprogram hos en individ på jobbet. Metaprogram är nämligen specifika i en given kontext och kan variera hos samma individ i olika sammanhang.

Att själv få ta del av sina egna metaprogram brukar bli en häftig aha-upplevelse där du börjar förstå hur och varför du fungerar tillsammans med andra på det sätt som du gör.

Tycker du att det här verkar spännande? Hör av dig så berättar jag mer.

Välkommen!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s