Om du inte vet vart du ska är det svårt att hitta dit.

Den vanligaste och viktigaste frågan jag ställer i mina coachingsamtal är ”Vad vill du?” Det kan också vara den svåraste frågan att besvara. Svaret på brukar bli något i stil med: ”Alltså jag är så trött på mitt jobb och känner mig såååå stressad.” eller ”Min man och jag har slutat kommunicera med varandra.” eller ”Jag har så svårt att hantera konflikterna på min avdelning.” Som du ser så är ingenting av detta svar på min fråga, så jag ställer den igen, ”Så vad vill du?”. Då kan jag få följande svar: ”Jag får ont i bröstet när jag stressar för mycket” eller ”Jag känner mig instängd i den här relationen” eller ”Mina medarbetare respekterar inte mig”.

bild

Det verkar ju som mina klienter inte hör frågan eller inte förstår frågan. Jag kan ibland få ställa samma fråga ”Vad vill du?” ett oräkneligt antal gånger under 90 minuter för att min klient ska komma på svaret och framförallt kunna fokusera på vad som är önskvärt snarare än vad som är icke önskvärt. Det här en naturlig del i coachingprocessen och hjälper klienten att fokusera på vad som verkligen är viktigt och hur problemet ska lösas för just dem. Det är svårt att fokusera på ett önskat resultat när du inte vet vad det är ”som är fel” och jag börjar alltid ett coachingprogram med att göra en nulägesanalys. För att kunna veta vart du ska måste du först veta var du är. I nulägesanalysen går vi igenom alla väsentliga delar av livet både privat och professionellt för att kartlägga statusen inom respektive område. Vi pratar om allt från stress, mental- och fysisk hälsa, relationer till ekonomi och arbete. Hur nöjd är vederbörande med respektive område? När man får ”se” hur det står till med de olika delarna av livet så blir det också tydligt vilket område man bör fokusera på först, och när det blir klart blir det också så mycket lättare att svara på frågan: ”Vad vill du?”

Är det något som gnager men du vet inte vad? Är livets pausknapp intryckt? Är du missnöjd med din karriär? Har du mål som du inte lyckas uppnå? Är du vilse i pannkakan?

Vet du helt enkelt inte vart du ska?

Hör av dig till mig så ska du få se på helt nya resultat!

0768-21 10 80 eller info@friskbolaget.se

Kommentera

