Är du Blidkare eller Klandrare?

Virigina Satir, världsberömd familjeterapeut och vars förmågor modellerades i NLP:s barndom, beskriver i sin bok ”Familjeliv” hur vi lätt upprepar inlärda kommunikationsmönster trots att de inte fungerar särskilt bra.
Hon beskriver fyra kommunikationsmönster som inte är så lämpliga, kanske du känner igen dig i något?

bild

Blidkaren”, vars ord är samtyckande: ”Gör som du vill. Jag är här bara för att göra dig nöjd.” Hållningen är blidkande: ”Jag är hjälplös.” De inre känslorna: ”Jag är värdelös.”
”Blidkaren” talar alltid inställsamt, vill vara till lags, är en ja-sägare, måste alltid ha någon som gillar det hen gör.

”Klandraren”, vars ord uttrycker oeninghet: ”Du gör aldrig något rätt. Vad är det för fel på dig?”. Hållningen är klandrande: ”Det är jag som bestämmer här!” De inre känslorna: ”Jag är ensam och misslyckad”
”Klandraren” hittar jämt fel och brister, är en diktator, uppför sig överlägset, Rösten är hård och spänd.

”Datamänniskan” vars ord är ytterst förnuftiga: ”Om man gör noggranna iakttagelser skulle man komma fram till att…” Hållningen är kalkylerande: ”Jag är lugn, samlad och behärskad.” De inre känslorna: ”Jag känner mig sårbar.” Rösten är livlös och utan känslor.

”Avledaren”: vars ord är irrelevanta och utan mening. Hållningen vinkelböjd och det verkar som ”Avledaren” är på väg någon annanstans. Inre känslor: ” Ingen bryr sig om mig. Det finns ingen plats för mig.” Rösten passar ofta inte ihop med orden. Ger aldrig ett klart svar på något.

Virginia Satirs teori är att dessa kommunikationstyper lärs in i den tidiga barndomen när barnet försöker att navigera genom en komplicerad värld. Efter att ha använt ett kommunikationsmönster tillräckligt många gånger kan reaktionen inte längre skiljas från självkänslan.

Det finns en femte reaktion som Satir kallar för ”Rättframt”, då går alla delar av ett budskap åt samma håll, rösten säger ord som motsvarar ansiktsuttrycket, tonfallet och hållningen. Relationerna med andra är otvungna, rättframma och ärliga och självkänslan hotas sällan. Vid denna reaktion har man inget behov av att vare sig blidka, klandra, avleda eller fly in i en förnuftig datavärld. Den rättframme har en chans att lappa ihop brutna förbindelser, lösa upp låsta positioner och överbrygga klyftor mellan människor.

Exempel på dialog då jag just har knuffat dig:
”Blidkaren” vrider sina händer, tittar ner och säger: ”Förlåt mig! Jag är så klumpig.”
”Klandraren”: ”Förbannat! Jag knuffade till dig. Håll dig på din kant så det inte händer igen!”
”Datamänniskan”: ”Jag råkade oavsiktligt knuffa till er. Om några skador uppstått, kontakta min advokat.”
”Avledaren” (ser på någon annan): ”Jösses någon är arg!”
”Rättfram reaktion (ser direkt på personen): ”Jag knuffade till dig. Ursäkta. Gör det ont?”

På jobbet: Jag får feedback på en rapport.
B: ”Åh vad dum jag är som inte förstod hur du ville att rapporten skulle se ut.”
K: ”Och hur menar du att jag skulle veta det? Du förklarade dåligt! Gör inte om det!”
D: ”Rapporten uppfyller möjligtvis inte alla krav på utseende och innehåll.”
A (tittar åt Martins håll): ”Om vi tittar på Martins rapport som kom förra veckan…”

Den rättframme (ser direkt på personen): ”Tack för dina synpunkter. Vill du berätta hur rapporten kan bli bättre?”

Observera noga att det här inte är personlighetstyper utan inlärda beteendemönster (reaktioner). Det innebär att det går att lära sig nya reaktionsmönster om man så önskar genom coaching och/eller träning.

Varför inte gå en kurs och träna på kommunikationsstrategier så att du når dina önskade resultat snabbare och enklare både professionellt och privat:

Coaching Essentials i slutet på augusti.

PS Du som redan gått kursen går om till ynka 25 % av avgiften!

Kommentera

