Har du övernaturliga förmågor?

Ibland (ärligt talat ganska ofta) när jag samtalar med mina klienter ger de sken av att ha övernaturliga förmågor! Spännande va?
Det handlar inte om att tala med döda eller teleportera föremål men väl den fantastiska förmågan att läsa andras tankar! Det här är ju lika intressant varje gång, jag vill naturligtvis veta allt om det här. Vilka tankar har lästs? Vad vet du om det här personen? Hur gick det till?

no_mind___peace_in_mind_by_budhufakir-d3fp499

Ofta läses tankar hos närstående, partner, chef, medarbetare, barn, föräldrar eller vänner. Men hur går det till? Ja man VET helt enkelt vad en annan människa tänker och tycker! Så smidigt och bra, att bara fundera en stund, dra några intuitiva slutsatser och så är saken klar!

Exempel:
Klient: ”Min partner älskar mig inte längre”
Jag: ”Vad är det som gör att du säger det? Har hen sagt det?”
K: ”Nej jag bara vet det.”
Hoppsan! Tankeläsningen drar igång direkt och min nästa fråga blir:
J: ”Exakt vad är det som gör att du vet det?”
K: ”Hen lagar inte längre min favoritmåltid.”

Oj kanske inte övernaturligt men håll med om att kopplingen är märklig: om viss mat inte tillagas så innebär det att en slutat älska. Sant? Nej knappast!
Våra hjärnor spelar oss spratt när vi tänker och analyserar saker och ting. De slutsatser vi drar är ofta ologiska och illa underbyggda, baserade på märkliga kopplingar.

Exempel:

Beteende: X rynkar på ögonbrynen

Tankeläsaren tänker: X tycker inte om mig

Alternativ förklaring: X kanske precis fick migrän

B: X är snäsig och kort i tonen

T: X gillar inte mitt arbete

A: X grälade med sonen i morse

B: X undviker ögonkontakt

T: X vill inte att jag ska ingå i teamet

A: X skäms för att ha glömt din födelsedag

Som du kan se så är tankeläsaren otroligt fokuserad på sig själv. ALLT handlar om hen! Minsta lilla tecken tolkas till egen nackdel men ofta har ”X” inte en tanke på ”Tankeläsaren” utan fokuserar på sitt eget centrum dvs sig själv.
Ett annat problem som tankeläsaren drabbas av är att själv tro att alla andra också kan tankeläsa. Det leder till en sämre och mer otydlig kommunikation vilket i sin tur kan få oanade konsekvenser. (T ex sämre relationer och prestationer).

I min roll som coach så ingår det att ställa frågor som gör att dessa hjärnans distorsioner eliminieras. För det skapar inga goda relationer eller önskade resultat att fortsätta tankeläsa och gissa vad människor tänker, tycker och vill. Jag behöver alltså ifrågasätta dessa slutsatser så att det blir tydligt vilka samband som verkligen finns och vilka samband som inte finns.

Det som skiljer en bra coach från en sämre är förmågan att göra det här på ett sätt som inte känns för provocerande. För provocerande är det när ens föreställningar ifrågasätts. Jag använder ofta humor.
Du kan jämföra med förra veckans blogginlägg som belyste de fällor du kan gå i när du ”sänder ut” ett budskap, här handlar det om att tänka på hur och vad du ”tar emot”.

Om du misstänker att du läser en och annan tanke så tycker jag att du ska boka ett möte med mig. Ring 0768-211080
Det blir kul!

Kommentera

