App app app…

Du använder säkert en mängd olika appar, precis som för mig så hjälper de till att strukturera din vardag beroende på dina olika önskade resultat. Vill jag veta vad det är på TV så öppnar jag TV-appen, vill jag veta hur vädret kommer att bli de närmaste dagarna så öppnar jag väderappen osv.

bild

Jag väljer alltså en specifik app beroende på mitt önskade resultat. Om jag öppnar väderappen så lär jag inte få se någon TV-tablå. Jag tänker en tanke (visserligen kort och omedveten) och jag fattar sedan ett beslut om vilken ikon jag ska klicka på i min telefon eller på min surfplatta för att göra det jag vill göra eller ta fram den information som jag för tillfället söker.

Det appen gör (om den är bra och användarvänlig) är att ge mig en struktur och en strategi för hur jag ska uppnå mitt önskade resultat. Jag behöver inte tänka strategiskt utan bara öppna appen och följa den färdiga strukturen. Om vi överför app-tänkandet som en metafor för hur våra hjärnor arbetar, så har vi ett antal färdiga och välfungerande strukturer som hjälper oss att nå våra önskade resultat, det går per automatik. Strategin har blivit en omedveten kompetens som vi inte ens lägger märke till och det är bra så.

Om du vill ha helt nya resultat så innebär det nya beteenden hos dig. När vi ska börja träna in ett nytt beteende så skulle det vara kanon att bara kunna installera en ny app! ”Träna-3-gånger-i-veckan-appen” eller varför inte ”Tydligare-kommunikations-appen”, vad sägs om ”Det-coachande-ledarskaps-appen”? Det skulle va ganska behändigt eller hur?

Så snart nya beteenden ska läras/tränas in behöver din hjärna tydliga instruktioner för hur den ska tänka och hur den ska skapa resurser till det du vill förändra. Jag kan hjälpa dig att välja bland alla ”nya appar” som sedan ska hjälpa dig att nå dina önskade resultat. Ibland är det dags att göra en mer omfattande uppdatering av hela eller delar av operativsystemet.

Ibland behövs det helt ny version, du vet när den där lilla röda ettan ligger och väntar på att du ska klicka på ”installera” och det känns spännande med alla nya funktioner som kommer att optimera alla dina nuvarande ”appar” på ett mer genomgripande sätt, på om du så vill, en metanivå!

Välkommen till appverkstaden!

2 reaktioner på ”App app app…

  1. Jag vill inte vara så besatt av min mobil och vill utöva mer mindfulness i min vardag. Jag vill ligga flera timmar i veckan och glo på tv ha ro i kroppen och läsa en bok, vad rekommenderar du för app till mig 💜
    Läs gärna min ”tillfälliga” blogg. Tack!

    • Hej!
      Den första frågan du kan besvara är:
      Vad hindrar dig från att ”ligga flera timmar och glo på tv…”? Den andra:
      Vad upplever du att du uppnår med att INTE ”ligga flera timmar och glo på tv…”?
      Du kan börja där för att förstå vilka begränsningar du har i ditt nuvarande tänkesätt.
      Lycka till!
      Maria

Kommentera

