Möten och sovstunder.

Brukar du gå på möten? Frivilligt eller ofrivilligt så vimlar både arbetslivet och det privata livet av olika möten mellan människor. Hur brukar du uppleva dessa möten? Olika såklart, vissa är effektiva eller roliga, andra är sorgligt långtråkiga och meningslösa. Enligt en undersökning uppger svenska chefer att mötestiden per vecka är 8,1 timmar och att vartannat möte är meningslöst! Det innebär att 10 % av en chefs arbetstid är meningslös.

101001_0135_2

 

Läs mer om undersökningen här: http://www.svd.se/naringsliv/karriar/svenska-chefer-halften-av-alla-moten-meningslosa_7745274.svd

 

Vad är det då som kännetecknar ett dåligt möte?

* Ingen klar agenda. Det pratas runt om lite allt möjligt.

* Rätt personer är inte med.

* Fel personer är med…

* Det blir inga resultat.

* Det känns meningslöst.

* Kommunikationen är av låg kvalitet.

* Det finns ingen tydlig ledare.

 

För att få till effektiva och förhoppningsvis roligare möten föreslår jag att du funderar på följande innan mötet:

* Vad är det önskade resultatet av det här mötet?

* Vilka personer behöver vara med för att vi ska kunna nå dit?

* Vilka punkter behöver vi diskutera?

* Gör en agenda!

* Hur lång tid får mötet ta?

* Kommer mötet att generera nya arbetsuppgifter? Vem ska i så fall göra dem? Är de personerna kallade?

 

Under själva mötet:

* Se till att börja och sluta i tid.

* Se till att någon annan leder mötet om du inte gör det själv.

* Se till att någon annan skriver anteckningar om du inte gör det själv.

* Tydliggör det önskade resultatet och agendan.

* Be om feedback på agendan.Ska något läggas till?

* Se till att ni pratar om rätt saker.

* Kontrollera att alla har samma tolkning av det ni diskuterar.

* Låt alla komma till tals.

 

I slutet av mötet:

* Sammanfatta vad mötet beslutat eller kommit fram till.

* Stämmer det med det önskade resultatet? Om inte, varför?

* Kontrollera att de som fått arbetsuppgifter förstår att ”de fått arbetsuppgifter”.

* Finns det deadlines att följa upp? Vem gör det och när?

* Behöver ni ha flera möten? Hur kan dessa bli ännu effektivare?

* Ska andra personer kallas då?

 

Efter mötet:

* Skicka ut ett protokoll och be om feedback.

* Har alla uppfattat allt på samma sätt?

* Följ upp det som behöver följas upp eller låt någon annan göra det, annars var ju mötet ganska meningslöst från början…

Behöver du hjälp med att få struktur på dina möten och på så sätt spara tid och pengar så kontaktar du mig.

0768-21 10 80 eller info@friskbolaget.se

Trevlig helg!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s