Kejsarens nya optimerade kläder.

Våra arbetsplatser är ständigt utsatta för optimering. Optimering av ställtider, optimering av maskiner, optimering av datasystem, optimering av material, optimering av arbetsprocesser, optimering av mötesteknik, optimering av säljprocesser, optimering av transporter. Listan tar aldrig slut.

IMG_0822

Men det är väldigt sällan vi diskuterar optimering av människorna som faktiskt ska utföra alla dessa processer. De som ska manövrera maskinerna, de som ska använda datasystemen, de som ska utföra arbetsprocesserna, de som ska genomföra alla möten, de som ska sälja, de som ska köra eller beställa transporterna.

Det är ju (förhoppningsvis) levande människor som ska utföra alla dessa dagliga sysslor. Hur kommer det sig då att vi inte diskuterar kvaliteten på dessa människors tankestrategier, hälsa, prioriteringsförmåga, förmåga att fokusera, värderingar, föreställningar och tillstånd… Är det för att det inte är politiskt korrekt? Är det för att vi glömt bort att det är levande varelser dvs medmänniskor som faktiskt ska utföra/handha/övervaka/leda i olika befattningar i våra företag och i våra organisationer?

Vi är experter på att hitta bättre sätt att köpa in, trimma maskiner, mäta och undersöka befintliga system, hitta svagheter i processer och felsöka men vi har glömt den viktigaste resursen i ett företag eller organisation: De som ska köpa in! De som ska mäta! De som ska använda systemen som vi har trimmat så bra! De som ska utföra processerna! De som ska åtgärda felen!

Människorna…

Det är en människa som kör din maskin, som säljer dina produkter, som svarar i din telefon, som leder din personal, som gör kvalitetskontrollerna i ditt laboratorium. Det spelar inte så stor roll hur bra du har lyckats optimera din maskinpark om de som är satta att köra dessa maskiner mår dåligt, är stressade, inte har rätt motivation, tillstånd eller fokus.

Du och dina konkurrenter kan i ha samma typ av maskiner, ni kan ha samma typ av datorprogram och hårdvara, ni kan ha liknande transportsätt, ni kan ha liknande sätt att sälja MEN ni kan INTE ha samma personal…åtminstone inte samtidigt.

De företag som först förstår vinsten med att ”optimera” sin personal kommer att vinna framtidens marknadskrig. För det handlar om lönsamhet.

Att ”optimera” personalen betyder i det här sammanhanget inte att pressa, stressa eller något annat negativt. Det betyder stötta, coacha, låta växa, satsa på hälsa och friskvård, stresshantering, att se dina resurser som de människor de är, med mänskliga behov med komplexa tankar och intentioner.

För att du ska kunna våga göra det kanske du behöver växa själv?

Sanningen ligger där rakt framför dina fötter men frågan är om du ser det jag ser eller om du ser kejsarens nya optimerade kläder?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s