- Ta åt dig äran av vad andra presterar! Låt ingen annan ta plats på ”scenen”. Det är ditt kungarike. Blir du riktigt skicklig på det här och har en svag styrelse eller ledningsgrupp så kan du framstå som otroligt produktiv och initiativrik och samtidigt bli hatad av medarbetarna. Bingo!
- Ljug! Var vag och otydlig och håll dig inte till sanningen. Låt medarbetarna missförstå dina intentioner. Strunta i hur du kommunicerar.
- Var orättvis! Låt medarbetarna manövrera ut varandra genom att vara genuint orättvis. Du kan bara titta på och njuta av dina intriger.
- Låt ditt dåliga humör gå ut över andra. Få gärna ett och annat vredesutbrott under veckan och avsluta alltid med en riktigt dålig nyhet på fredagen innan alla ska gå hem.
- Ha riktigt usla värderingar om personal, personalfrågor och andra löjliga ”mjuka värden”. Det viktigaste är ju att du får beröm och tjänar mycket pengar. Eller hur?
- Ställ riktigt stora krav på dina medarbetare utan att tillgodose behov av kompetensutveckling.
- Informera så lite som möjligt. Låt dina medarbetare bli överraskade, särskilt av obehagliga nyheter eller påhitt.
- Informera så mycket som möjligt. Dränk medarbetarna i information via mejl, telefon och vid personliga möten. Kritisera dem som inte hunnit läsa eller förstår.
- Ta inte tag i konflikter. Låt osämjan grassera och frodas.
- Var feg, undvikande, jag-svag, misstänksam, kränkande och osocial.
Följ mina råd och du kommer garanterat att inom kort skapa en mycket obehaglig arbetsplats med stadigt sjunkande lönsamhet och snabbt ökande sjukfrånvaro.
Lycka till!
*slut på ironi*
Om du arbetar på en arbetsplats där ledarskapet är undermåligt råder jag dig att byta jobb. Du riskerar din hälsa genom att jobba kvar. Det är det inte värt, jag lovar.
Om du är chef och har svårt att hantera din uppgift så råder jag dig att ta hjälp. Du behöver vara ditt allra bästa jag för att leda andra på ett, för dig och dina medarbetare, hälsosamt och bra sätt.
Jag kan hjälpa dig med det. Välkommen!
0768-21 10 80 eller mejla