Flykting i sin egen stad

För tjugotre år sedan började kriget i Bosnien med belägringen av Sarajevo, som under de kommande 46 månaderna blev den längsta belägringen av en stad i modern historia.

En god vän, fantastisk mamma och skicklig yrkeskvinna lyckades inte fly från Sarajevo 1992. Hon kom till Sverige efter att kriget tagit slut och har av egen kraft skapat ett helt nytt liv här. 

Den aktuella flyktingsituationen i Europa fick henne att lägga ut sin berättelse på Facebook och jag har fått förtroendet att lägga ut den här.

6a00d8341c630a53ef0168e9bbb073970c-600wi 

”Sitter i tystnaden med min kopp kaffe..min älskade dotter sitter i en skön soffa och kollar på film och myser med sin hund…och jag läser tidningar… fortfarande rejält skakad efter att jag såg bild på den lilla Aylan igår..alla hemska bilder på människor i nöd…Sömnlös natt pga av en flashback 23 år tillbaka och ett minne som kommer aldrig blekna.
Kommer ihåg mina föräldrar, som det var igår, de satt vid köksbordet i början på maj 1992 och diskuterade hur de ska ta oss ut från Sarajevo. De viskade. Mamma grät…pappa tittade bara ner i bordet. De gick genom alla möjliga sätt men inget kändes säkert. Det fanns ingen lösning. Vi stannade kvar.

Den stora lyckliga familjen blev mindre. I juni det året blev min mor skjuten. Oskyldig! Hon befann sig bara på fel sida.

I september samma år förlorade vi en medlem till. En 9 år gammal pojke. En liten drömmare! En glad liten kille med rufsig ljusbrunt hår.
Vi fruktade för våra liv varje minut i 1335 dagar.
Vi väntade på hjälp, men den kom aldrig.

Ett minne dök upp inatt…
Var på väg till skolan och det fanns en öppen plats på vägen och en krypskytt var aktiv där. Blev beskjuten…kastade mig i vattenpölen och låg där i flera timmar (pappa sa att man ska inte röra sig om man råkar ut för en krypskytt). Var rädd för att andas, men önskade att han skulle ha dödat mig direkt i fall att han skjuter igen. Hörde ljudet av en stridsvagn. Det var FN!
Soldaten kastade sig över mig och fortfarande minns jag hans röst och ord ”Please wake up! Breathe! Just breathe and everything will be fine”.
Jag överlevde!
Delar mitt minne på grund av er som sprider nazistisk propaganda utan samvete och hjärta delar artiklar som spyr hat över flyktingkatastrofen och människor som flyr för sitt liv och försöker rädda det värdefullaste de har, SINA BARN!
Önskar inte min värsta fiende att uppleva det som jag och miljoner andra har upplevt.
Önskar att jag och miljoner andra haft turen att vara födda i det underbara avlånga landet och haft en trygg uppväxt.
Önskar att ingen i världen någonsin mer ska hålla sitt döda barn i famnen.
Önskar att jag kunde hålla om någon av de rädda barnen och säga
”Everything will be fine”.

Jag lyckades inte fly…men jag lyckades överleva tills allt var över.”

Kommentera

