Elakt spel och onda avsikter

Har du förmågan att genomskåda personer med dold agenda vars önskan är att härska genom att söndra?
Som genom känslomässig utpressning får dig att känna skuld- eller skamkänslor?
Som uppnår upplevda fördelar genom att trycka ner och dominera?
Att känna igen och reagera på dessa beteenden är en viktig livskunskap som besparar dig mycket tid, energi och sinnesro.

IMG_6303

För det första:
Dessa till synes ”onda” människor har egentligen ”goda” intentioner, dvs i deras egen värld. De använder dessa strategier av flera skäl; det har fungerat förut eller så har de inga bättre strategier. De gör vad de kan med det de har helt enkelt och tyvärr hamnar du ibland i skottgluggen.
Alla dessa till synes onda avsikter har en positiv intention för den individen just då. Det handlar helt enkelt om människor som inte har tillgång till alla resurser men som gör vad de kan för att uppnå sina önskade resultat.
Alla sätt är bra utom de dåliga som man brukar säga.

Du har säkert stött på dem i ditt förflutna eller kanske just nu:

  • En orättvis lärare som skapade fjärilar i magen med sin blotta uppsyn.
  • En totalt hopplös svärmor som fick din strupe att dra ihop sig till ett sugrörs storlek.
  • En ”kamrat” som skapade oreda och rykten i kompisgänget och fick dig att känna dig obekväm.
  • En pojkvän som såg som sin uppgift att dominera och kontrollera dig och fick dig att känna en ständig rädsla.
  • En förälder som aldrig såg dig för den du var utan bara för vad du gjorde och skapade en ständig känsla av otillräcklighet och att inte duga.
  • En nyckfull och oberäknelig chef som fick dig att känna ett motstånd inför att gå till jobbet.
  • Och många många fler.

Alla dessa beteenden springer ur otillräcklighet och bristande förmåga hos den som utövar dem. Utåt sätt och utan närmare granskning är detta till synes dominanta och självsäkra människor men bakom fasaden är de svaga och rädda och deras strategier av synnerligen låg kvalitet. Men så länge du deltar i deras elaka spel som kommer även dessa strategier på sätt och vis att ”fungera”.

Vad göra?
Först behöver du bli medveten om vilka dessa personer är i din närhet. Som du ser i listan ovan så är dessa människor förknippade med en känsla av negativ art.
Oro, rädsla, motstånd, otillräcklighet, hopplöshet, skuld, skam, stress, underlägsenhet, obehag etc.
Lita på den känslan! Lär dig känna den i kroppen! Kroppen ljuger inte! Om kroppen säger ”nej” så finns det viktig information i den känslan.

En obehaglig känsla behöver inte betyda att du ska fly men den kan göra det.
En olustkänsla betyder bara att du behöver fundera över om den här relationen är nödvändig för dig, är den det så behöver så du ha nya resurser för att klara av situationen.
Om du vid närmare eftertanke inte behöver relationen eller inser att den är skadlig oavsett så ska du ta dig därifrån.
Byt jobb, byt avdelning, gör slut, välj bort en ”vän”, minimera kontakt med släktingar etc.

Du ska se till att inte längre vara statist i detta elaka spel, för just nu kanske du är en del av problemet då du möjliggör att det fortsätter.

Om du känner igen dig i ovanstående så kan du får hjälp att hantera onda avsikter, ju starkare du blir desto svårare blir det att styra dig och dina känslor.

Om du är en av dem som spelar det elaka spelet så är det hög tid att du tar hjälp med dessa beteenden. Du är värd mycket bättre relationer! Jag förstår att du inte har några resurser att göra på något annat sätt just nu men det går att ändra snabbare än du tror. Jag förstår att du är trasig och liten, jag förstår att din självkänsla är stukad. Jag förstår också att det du gör skapar ett självförakt. Jag förstår också att det inte handlar om dem du trycker ner, det handlar om dig.
Du kan erövra helt nya resurser för att bli en mycket bättre självledare och börja bete dig som den ”goda” människa du faktiskt innerst inne är.

Ni är båda välkomna till mig! 

Kram ❤

0768-21 10 80 eller mejl

Annonser

10 strategier för ett lyckligare liv.

Vill du vara lycklig? Vill du känna dig tillfreds och trygg? Vill du skapa och nå hållbara resultat? Vill du njuta av livet? Här kommer 10 sätt att bli lyckligare, dvs människor som upplever sig själv som lyckliga har ofta dessa beteenden. Så om du vill njuta mer och känna dig mer lycklig så kan det här ge en hint om vad du behöver göra:

 

JPEG-bild-5DD9129D2F4F-1

 

1. Fokusera på det som är bra i livet och åtgärda det som är mindre bra. Att klaga på det du är missnöjd med kommer inte att lösa problemen. Vänd fokus mot en lösning och välj att se dina omständigheter genom positiva glasögon. Livet är inte rättvist alla gånger men du har möjligheten att välja att se saker och ting från den ljusa sidan.

2. Gör aktiviteter som bygger på riktiga upplevelser; läs en bok, gå en skogspromenad, drick en kopp kaffe, träffa riktiga människor. Gör saker som bygger på något annat än konsumtion.

3. Drick måttligt med alkohol. För mycket alkohol leder ofta till inproduktivitet, fel kost och för lite motion dvs även alkoholen påverkar vårt omdöme och vår psykiska hälsa. Använder du alkohol som ett sätt att hantera stress så är det definitivt dags att tänka om.

4. Var lycklig nu! Vänta inte på att bli lycklig, Inte sen när utbildningen är klar eller sen när du gått ner 10 kg eller sen när du fått det nya jobbet. Livet pågår nu! Inte sen!

5. Ät bra mat. Fel sammansatt kost är i sig en källa till depressiva tankar och beteenden. Kropp och sinne är två delar av samma system och du mår som du äter.

6. Tala om idéer snarare än andra människor. Att ständigt fokusera på vad andra gör eller inte gör, hur andra ser ut, hur andra lever sina liv osv gör dig inte lycklig. Tvärtom! Fokusera istället på idéer och tankar. Tänk nya tankar om din framtid och om dig själv.

7. Tyck om ditt jobb! Om du vantrivs på ditt jobb så gör något åt det. Be att få byta arbetsuppgifter, sök dig till en helt ny bransch eller arbetsplats. Det finns inget som kan hålla dig kvar förutom du själv.

8. Tyck om din familjesituation! Är du inte nöjd med dina relationer så gör något åt dem. Våga leva precis som just du vill.

9. Låt andra ta ansvar för sina tankar och känslor. Sluta tankeläs! Du kan faktiskt inte veta vad en annan person tänker. Du kan faktiskt inte veta vad en annan person känner! Inse det!

10. Sätt upp tydliga önskade resultat för dig själv. Bli inte en del av någon annans agenda. Livet är ingen generalrepetition. Livet är här och nu! Ta tag i det!

Ja det blev ord och inga visor, snarare än tips från coachen idag… Alla ovanstående punkter ligger inom din kontroll även om du just idag väljer att inte se det så. Behöver du hjälp med att bli lyckligare så ringer du till mig. Den enda som kan hindra dig från att göra det är du.

0768-21 10 80

Trevlig helg!

20 livsviktigheter.

Favoritblogg i repris:

Nu är det återigen dags för larmrapporter och åtgärdsprogram mot den stressrelaterade ohälsan. Sjukskrivningar som bottnar i stress har ökat med 70 % (!) sedan 2010.
Regeringen säger sig vilja krafttag för att minska sjukskrivningarna och har satt upp en målsättning att minska antalet sjukdagar per person och år från 10 dagar till 9.
Det pratas om förebyggande åtgärder, rehabiliteringsinsatser och företagshälsovård.
Men vad betyder egentligen det? Vad är det som ska åtgärdas? Vad innebär en ”rehabiliteringsinsats”? Vet företagshälsovården vad den ska GÖRA och HUR?

IMG_6273 (1)

Jag jobbar ständigt med personer som är utbrända eller som riskerar att bli det, personer som behöver ett nytt förhållningssätt till sig själva och sina upplevda krav. Det här mina reflektioner utifrån mitt eget perspektiv som före detta utmattad samt från mitt nuvarande perspektiv som hälsocoach och ledarskapstränare.

Till dig som mår dåligt:

  • Det kan drabba vem som helst! Det finns ingen garanti för att just du slipper. De som drabbats säger ofta att de inte hade någon som helst förmåga att förstå att de låg i riskzonen.
  • Du är inte ensam. Jag förstår att politikerna ser allvarligt på den här dyrbara situationen för det är väldigt många som har den här oerhört jobbiga erfarenheten. Det sitter mer eller mindre utbrända människor lite varstans i din omgivning. (På din arbetsplats eller i huset bredvid ditt).
  • Det är ett ledarproblem. Kvaliteten på ledarskapet avspeglas direkt i den psykosociala arbetsmiljön dvs även i antalet sjukskrivningar. Dålig chef = hälsofara.
  • Du kan själv göra saker för att förbättra din situation. Du kan ta beslut som leder dig till ett bättre ställe om arbetsmiljön är dålig. Offra aldrig din hälsa för ett jobb! Ingen kommer att tacka dig för det…
  • Ta hjälp för att förändra hur du tänker. Det är dina nuvarande tankar som skapat ditt nuvarande problem, du behöver nya tankar. Det är oerhört svårt att förändra detta på egen hand.
  • De flesta som drabbas har störd sömn, alltså en varningssignal. Gör allt du kan för att förbättra din sömn.
  • De flesta som drabbas har prestationsbaserad självkänsla och har därför inte förmågan att säga nej på ett naturligt sätt. Du behöver helt enkelt lära dig det.
  • Kroppen vinner över dig och kommer förr eller senare att sätta stopp för ditt race vare sig du vill eller inte. Förhoppningsvis blir du ”bara” utmattad annars kan du drabbas av stroke eller hjärtinfarkt.
  • Stress är en socialt accepterad form av psykisk sjukdom och du behöver nya förhållningssätt.
  • Du kan bli helt frisk!

Till dig som är arbetsgivare eller chef:

  • Det är ditt ansvar hur dina medarbetare mår. Era gemensamma resultat är direkt beroende av deras hälsa. Det handlar inte om siffror det handlar om människor.
  • Du kan förhindra att människor blir utbrända. Behövs ingen raketforskning eller stora kostnader (initialt) för att förebygga detta. Däremot kan kostnaderna bli enorma om det går för långt.
  • Du sätter ramen för värderingar och kultur. Dina medarbetare gör som du gör inte som du säger. De är i direkt beroendeställning till dig och det påverkar deras hälsa. Föregår du med gott exempel?
  • Du kan hjälpa eller stjälpa. Om du har för lite kunskap inom detta område så är det din skyldighet att lära dig mer om stressrelaterad ohälsa för att kunna ta ditt ansvar.
  • Undvik att skuldbelägga den som drabbats, det här är som vilken annan sjukdom som helst.
  • Om du har svårt för att hantera/prata med stressade medarbetare så innebär det att du har brister i ditt ledarskap. Ändra på det!
  • Du kan göra en stor skillnad för en drabbad person och dennes familj genom att visa empati och förståelse. Du kan skapa en trygghet i en svår situation.
  • Om du låter det gå för långt eller blundar för uppenbara problem så kan kostnaderna för individen, företaget och samhället bli gigantiska.
  • Du kan mäta stressnivån på ditt företag/arbetsplats för att i god tid kunna åtgärda problem. Gör du det?
  • Tillsammans kan vi skapa långsiktig hälsa. Du, jag och dina medarbetare.

Jag kan hjälpa dig som:

  • mår dåligt på grund av stress.
  • redan är sjukskriven.
  • kämpar för att slippa bli sjukskriven.
  • är på väg tillbaka men som inte fått adekvat rehabilitering.
  • tycker stressen hindrar dig från att leva det liv du vill leva.
  • har dåliga relationer pga din nuvarande stressnivå.
  • vill veta mer om stress och stresshantering.

Om du är chef eller ledare kan jag hjälpa dig som:

  • behöver utveckla ditt ledarskap för att vara ett stöd för dina medarbetare.
  • själv är stressad.
  • inte klarar av ledarrollen.
  • har brister i hur du hanterar svåra situationer.
  • behöver verktyg för kunna hjälpa andra.
  • behöver utbildning inom stress och stresshantering.
  • vill jobba med värderingar/kommunikation.
  • vill skapa en ny företagskultur.
  • vill mäta kvaliteten på den psykosociala arbetsmiljön.
  • tycker det är viktigt att människor mår bra!

Tveka inte att höra av dig till mig om du eller någon du känner behöver hjälp!

Jag vet hur man gör för att bli sjuk och jag vet hur man gör för att bli frisk.

0768-211080 eller skicka ett mejl