LAB Profile®

Bakgrund

Även om vi tror det så har ingen av oss har tillgång till ”hela” den objektiva världen (el verkligheten). Vi skapar en högst subjektiv modell (karta) av världen genom uteslutningar, förvrängningar och generaliseringar.
Vissa saker ”väljer” vi helt enkelt inte att se eller uppfatta vilket kan skapa kommunikationsproblem och hindrar människor att nå sin högsta potential.

Metaprogram & kognitiva filter

Metaprogram är perceptuella filter som påverkar vad vi uppfattar och hur vi uppfattar det.
Dessa metaprogram skapas genom generaliseringar och blir med tiden vårt strukturerade sätt att tänka.
Vi kan se metaprogrammen som perceptuella val alltså hur vi ”väljer” att se på och uppfatta det vi upplever. Om något metaprogram ”övervärderas” så blir det ett drivande perceptuellt filter. Vi kan då förlora vår flexibilitet och det gör att vi inte kan utnyttja vår fulla potential. Att bli medveten om metaprogram i allmänhet och sina egna i synnerhet skapar en stor portion personlig utveckling och främjar god kommunikation i livets alla situationer.
Metaprogrammen kan kallas för vårt operativsystem för tänkandet, dvs de beskriver hur information hanteras, struktureras och prioriteras.
Metaprogrammen avslöjar vad vi motiveras av i en given kontext. Om du känner till en persons metaprogram kan du genom val av språk motivera till ett visst beteende.
Det finns över 70 st identifierade metaprogram och antalet växer stadigt. Alla metaprogram är värdefulla, det finns inte bra resp dåliga metaprogram men de passar mer eller mindre bra in i olika organisationer och situationer.

Bakgrund och användningsområden LAB Profile® (Language and behavior profile)
För att kartlägga de 13 viktigaste motivationsfaktorerna på jobbet har LAB Profile utvecklats. LAB Profile är inte en personlighetstest! LAB Profile förutsäger ett beteende i en given kontext.

LAB Profile® har många användingsområden här följer de viktigaste:
Ledarskap: Chefer kan tränas i att känna igen språkmönster och på så sätt identifiera styrkor i team och grupper. En hjälp att sätta samma ”rätt” team. Motivera team, grupper och individer.
Rekrytering: Skapa den annons som motiverar ”rätt” personer att söka tjänsten. Förutse beteenden hos kandidater genom att låta dem genomgå LAB Profile®. Hitta rätt sökande.
Förhandling och försäljning: LAB Profile® hjälper människor att förhandla, påverka, övertyga. Hjälpmedel vid konflikthantering och kundservice. Lär personalen tala samma ”språk” som kunden.
Teambuilding: Genom att låta ett team genomgå LAB Profile® så framträder teamets styrkor och svagheter (om vi har mandat att avslöja dessa). Vi kan också upptäcka kommunikationsmönster inom teamet och mellan det här teamet och andra. Det går också att förutse vilken profil en ny teammedlem bör ha.

Genom LAB Profile® kan vi få ta del av värdefull information om oss själva och om andra genom att bli medvetna om våra kognitiva filter. Det skapar grunden för förbättrad kommunikation med dig själv och andra och en stor möjlighet till att frigöra mänsklig potential i företag och organisationer.

För prisuppgift begär offert.
I priset ingår intervju, sammanställning och återkoppling.

 

LAB Profile

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s