Livet och döden.

Malik Bendjelloul dog i tisdags. Han blev 36 år. Mitt i livet, mitt i en lovande karriär som filmare och regissör till den Oscarsbelönade dokumentären ”Searching for Sugarman”. Han hann att uträtta mycket under dessa 36 år, men skulle ha kunnat uträtta så mycket mer om inte döden kommit emellan. Döden är priset vi får betala för att leva. Döden som förutsättning för livet och livet som förutsättning för döden. Dessa båda ytterligheter är oskiljaktiga delar av varandra. Du måste ingenting i ditt liv, men du måste dö. Jag vet att det här inte är något trevligt samtalsämne, och jag vet att du kanske har förträngt det här, och att det kommer som en total överraskningen för dig men faktum är att DU KOMMER ATT DÖ. Förhoppningsvis inte idag eller imorgon men du ska dö.

bild

Du kanske tycker att jag är oförskämd när jag påminner dig om det? Du kanske tycker att ”det där är väl inget att prata om… nu”. Du har kanske en föreställning om att det vi inte pratar om eller tänker på, inte finns? Du kanske inte vill bli avbruten mitt i ditt härliga liv genom att tänka på ”DET DÄR”? Klicka inte bort mig nu! Läs lite till!

Ja det är smärtsamt att tänka på att vi ska dö MEN eftersom vi inte kan göra något åt det så är det bäst att tänka på det trots allt. Låt tanken på döden bli en kraft i livet. Låt tanken på att tiden inte är oändlig ge dig mod och styrka att vara ditt bästa jag. För att kunna leva fullt ut så behöver du acceptera döden. Du behöver inte tycka om den men acceptera att den finns.

Att leva som om varje dag var den sista är kanske ärligt talat inte någon jättebra idé. Jag ser mer eller mindre maniska personer framför mig som ska uppleva ALLT den där sista dagen. Men lev som om varje dag är värdefull, som om varje dag är en möjlighet, som om varje dag är en dag när du kan bidra på något sätt, som om varje dag är en chans för dig att ta hand om dig själv och må bra. Passa på att ta reda på vad du vill och gör det!

Tänk gärna på döden och förbered dig på att den kommer, för det gör den, men använd döden som ett redskap för att leva. Livet är ingen generalrepetition, livet går inte i repris, ta vara på det du har så länge du har det.

Vill du ha hjälp med att bli ditt bästa jag, att optimera dina möjligheter och att få mod att se döden i vitögat?

Ring mig 0768-21 10 80 eller skicka ett mejl.

Kommentera

