6 tankar om barns behov

Idag har jag hjälp av Carol Örnborg som ger sin syn på barns behov. Carol är pedagog och gruppledare i KOMET och hjälper barn och föräldrar att fungera bättre tillsammans. 

bild

1.Uppmärksamhet. Utgångspunkten är att barn gör gott om de kan. Vi behöver alla värme, mat och sömn för att överleva. För att få detta när vi är små så behövs framförallt uppmärksamhet från våra föräldrar. Utan uppmärksamhet finns risken att vi svälter eller fryser ihjäl. Uppmärksamhet har därför historiskt varit viktigt i vår överlevnad. Idag tror jag inte att barn svälter och fryser ihjäl, men jag tror det finns en risk att uppmärksamhet på bra beteenden minskar. Då tänker jag på att vi idag håller oss uppkopplade med telefoner, ipad och datorer i större utsträckning än innan, då vi tog till oss information, nyheter (via tidning) och telefonsamtal i mindre utsträckning. Jag vill inte påstå att detta inte är en bra utveckling, men jag vill uttrycka vikten av barns behov. Uppmärksamhetsprincipen säger att de beteenden som barnet får uppmärksamhet för kommer det att fortsätta med. Tänk på all uppmärksamhet barn får för sina sämre beteenden. Uppmärksamheten ger 80% chans att beteendet återkommer. Vilket är bra när man uppmärksammar goda beteenden.

2. Förtroende. Anta att relationer är som ett bankkonto, för att kunna ta ut pengar från kontot måste det finnas något att ta av. Detsamma sägs gälla för relationer. För att ett barn ska vilja samarbeta med dig, så måste du fylla på kontot med positiv uppmärksamhet, beröm, uppmuntran, omtanke mm. När du tillrättavisar korrigerar (gör inte si, gör inte så, varför gör du så där?) är det ett uttag på kontot. Då måste det finnas stort kapital där, 5 gånger mer än uttagen. Mer beröm än tillsägelser, vågskålen! 5 gånger mer insättningar av beröm, uppmuntran, bekräftelse och omtanke än av krav och gränser. Det är en enkel och bra princip som Martin Forster förklarar i boken ”Fem gånger mer kärlek,” Insättingarna på kontot är dessutom en färskvara så se till att göra insättningar ofta!

3, Härmningsprincipen/modellinlärning. Barn gör som du gör, inte som du säger, var därför en en god förebild. Man kan hjälpa barnet genom att själv vara en modell för en önskvärda beteendet och på så sätt ”locka” barnet att göra likadant. Är du tillräckligt flexibel i ditt eget beteende för att kunna vara en bra modell?

4. Gemensamma stunder. Skapa bra gemensamma stunder ihop när du har fullt fokus på barnet. En stund när du lyssnar och bekräftar barnet utan att tillrättavisa. Stäng av mobil och tv. Skapa en rutin kring detta 10-15 minuter/dag. Det blir en bra daglig insättning på förtroendekontot.

5. Beröm. Beröm leder till bättre uppförande: Faktum är att beröm och uppmuntran kan användas för att leda barn genom de många små steg som krävs för att nya färdigheter ska utvecklas, för att ge barn en positiv syn på sig själva och för att ge dem den motivation de behöver för att fortsätta med en svår uppgift.

6. Bekräfta. Bekräftelse minskar konflikter och ger en känsla av att vara sedd och bli lyssnad på. Summera och spegla det barnet säger. Barnet- ”Jag är hungrig nu” (istället för att svara upp, ”du kan väl inte vara hungrig nu” för då ger vi signal att det barnet känner är fel. Eller direkt ge lösning ”ta en banan”) Vuxne- ”Okey, du är hungrig, (summera) jag förstår det (spegla). Det är jag med. Nu ska jag bara steka korven, så äter vi. Du få ta en banan innan om du vill. Ord som –vänta, sen, nej och kanske brukar trigga barn. Försök att hitta andra ord. ”Jag hör att du vill…… jag ska fundera på det”. Eller ”jag ska prata med pappa/mamma”. Många barn tar tillrättavisningar, korrigeringar och tjat ganska bra, men det tär på relationen. 

Du som förälder kan alltså på ganska enkla sätt förbättra förutsättningen för ditt barn och för er relation. Lycka till!

 

Finns det du inte ser?

Vår förmåga att uppfatta saker och ting begränsar sig till fem kanaler, om man ska tro nuvarande vetenskap. Syn, hörsel, känsel, smak och luktsinne är de fem sinnen genom vilka vi kan ta in information från omvärlden. Hur du upplever din värld och ditt liv är direkt beroende av hur och om du tar in information genom dessa kanaler. Om du inte ser det du ser så uppfattar du inte heller det du ser vilket gör att stora informationsmängder går förlorade. Du missar aspekter av livet, av samtal, av upplevelser, av kunskap. Du får ett mindre mångfasetterat liv helt enkelt och det är ju synd!

Skärmavbild 2014-08-20 kl. 15.41.31

 

Att se det du ser, att höra det du hör, att känna det du känner är sätt för att få hjärnan att uppleva det som händer är och nu. Att vara medvetet närvarande i nuet gör att du får uppleva mycket mer än om du befinner dig i det förflutna eller i framtiden. Imorgon är det försent att känna doften av dagens nykokta kräftor. Tanken på gårdagens nykokta kräftor är liksom inte samma sak som nuets nykokta kräftor. Våra liv består helt enkelt av små sinnesintryck som tar sig in genom våra sinnen och skapar det vi upplever. Om du ”befinner” dig någon annanstans än här och nu så missar du delar av livet. Att vara ”någon annanstans” påverkar mycket mer än din upplevelse av ditt liv.

Det påverkar också hur du uppfattas av andra; vänner, chefer, medarbetare, barn eller partner. Din kommunikation blir lidande och så även dina relationer. Till och med din hund märker om du inte är närvarande!

Det påverkar också dina prestationer! Förmågan att fokusera och prioritera drabbas.

Vad gör man då åt detta? Receptet är att träna upp sin ”sensoriska skärpa” dvs skärpa sina sinnen. Öva på att se det du ser, höra det du hör och känna det du just nu känner. Ett tips är att ta en ”sensorisk promenad” där du bestämmer dig för att välja att träna på ett specifikt sinne. Om du väljer att träna på att skärpa din syn så välj att notera allt du ser. Andra människor, naturen, bilar, hus, gator, löv, marken, stenar, blommor osv. Lägg märke till alla synintryck och låt hjärnan fokusera på vad du SER. Du kommer att bli förundrad över vad mycket nya synintryck du får även om du går en sträcka som du gått många gånger förut. Gör sen samma sak med hörseln och känseln. Wow!

Att vara sensoriskt skärpt är också oerhört viktigt när du jobbar med andra människor, mycket information går förlorad för dig om du inte har förmågan att vara närvarande i ett möte med en annan människa. Vill du lära dig mer så kan du välja att gå en utbildning där vi bl a tränar på det här.

Nästa kurstillfälle i Norrköping 11-13/11. Välkommen!

 

Nya kursdatum.

Den 11-13/11 kör vi nästa Coaching Essentials i Norrköping. För dig som vill utveckla det coachande förhållningssättet och samtidigt träna på och förbättra din kommunikation. Steg 1 i Meta-Coach utbildningen. Internationell certifiering.

Passar för ALLA som jobbar med människor eller som ibland umgås med människor. 3 sprängfyllda dagar!

Läs mer här!

Har du övernaturliga förmågor?

Ibland (ärligt talat ganska ofta) när jag samtalar med mina klienter ger de sken av att ha övernaturliga förmågor! Spännande va?
Det handlar inte om att tala med döda eller teleportera föremål men väl den fantastiska förmågan att läsa andras tankar! Det här är ju lika intressant varje gång, jag vill naturligtvis veta allt om det här. Vilka tankar har lästs? Vad vet du om det här personen? Hur gick det till?

no_mind___peace_in_mind_by_budhufakir-d3fp499

Ofta läses tankar hos närstående, partner, chef, medarbetare, barn, föräldrar eller vänner. Men hur går det till? Ja man VET helt enkelt vad en annan människa tänker och tycker! Så smidigt och bra, att bara fundera en stund, dra några intuitiva slutsatser och så är saken klar!

Exempel:
Klient: ”Min partner älskar mig inte längre”
Jag: ”Vad är det som gör att du säger det? Har hen sagt det?”
K: ”Nej jag bara vet det.”
Hoppsan! Tankeläsningen drar igång direkt och min nästa fråga blir:
J: ”Exakt vad är det som gör att du vet det?”
K: ”Hen lagar inte längre min favoritmåltid.”

Oj kanske inte övernaturligt men håll med om att kopplingen är märklig: om viss mat inte tillagas så innebär det att en slutat älska. Sant? Nej knappast!
Våra hjärnor spelar oss spratt när vi tänker och analyserar saker och ting. De slutsatser vi drar är ofta ologiska och illa underbyggda, baserade på märkliga kopplingar.

Exempel:

Beteende: X rynkar på ögonbrynen

Tankeläsaren tänker: X tycker inte om mig

Alternativ förklaring: X kanske precis fick migrän

B: X är snäsig och kort i tonen

T: X gillar inte mitt arbete

A: X grälade med sonen i morse

B: X undviker ögonkontakt

T: X vill inte att jag ska ingå i teamet

A: X skäms för att ha glömt din födelsedag

Som du kan se så är tankeläsaren otroligt fokuserad på sig själv. ALLT handlar om hen! Minsta lilla tecken tolkas till egen nackdel men ofta har ”X” inte en tanke på ”Tankeläsaren” utan fokuserar på sitt eget centrum dvs sig själv.
Ett annat problem som tankeläsaren drabbas av är att själv tro att alla andra också kan tankeläsa. Det leder till en sämre och mer otydlig kommunikation vilket i sin tur kan få oanade konsekvenser. (T ex sämre relationer och prestationer).

I min roll som coach så ingår det att ställa frågor som gör att dessa hjärnans distorsioner eliminieras. För det skapar inga goda relationer eller önskade resultat att fortsätta tankeläsa och gissa vad människor tänker, tycker och vill. Jag behöver alltså ifrågasätta dessa slutsatser så att det blir tydligt vilka samband som verkligen finns och vilka samband som inte finns.

Det som skiljer en bra coach från en sämre är förmågan att göra det här på ett sätt som inte känns för provocerande. För provocerande är det när ens föreställningar ifrågasätts. Jag använder ofta humor.
Du kan jämföra med förra veckans blogginlägg som belyste de fällor du kan gå i när du ”sänder ut” ett budskap, här handlar det om att tänka på hur och vad du ”tar emot”.

Om du misstänker att du läser en och annan tanke så tycker jag att du ska boka ett möte med mig. Ring 0768-211080
Det blir kul!