4 hypoteser och 4 lösningar om din hälsa.

Hur hanterar du din hälsa? Är det något som du behöver hantera? Om ja, i så fall hur? Hur viktigt är det att vara frisk för dig? När man först tänker på den frågan så är ju det självklara svaret att det är viktigt, kanske till och med mycket viktigt. Men även om du tänker att din hälsa är viktig eller mycket viktig så kanske du trots detta inte beter dig som så. Du kanske inte äter den mat du egentligen vet är bra för dig, du kanske inte rör på dig så mycket och ofta som du vet är bra för dig, du kanske inte sätter gränser för ditt engagemang och därför drabbas av olika typer av stressymptom? Det bildas ett gap mellan vad du vet och vad du gör. Hur kommer sig då detta? Du värderar din hälsa MEN du beter dig inte alltid som om du värderar din hälsa!

IMG_0627

 

Hypotes nr 1: Du har inte formulerat några tydliga önskade resultat. Om du inte vet vart du ska är det svårt att hitta dit. Det finns inga lata människor, det finns bara människor med dåligt formulerade mål.

Lösning: Exakt vad vill du uppnå? Vad betyder hälsa för just dig? Är du värd den här förändringen? Varför är den viktig? Hur påverkar förändringen de som finns runt omkring dig? Skapa minnesbilder av framtiden så din hjärna kan njuta av, uppleva och drivas av dessa minnesbilder. Vad kommer du att få se? Vad kommer du att få höra? Vad kommer du att känna?

Hypotes nr 2: Du värderar andra företeelser ännu högre! Visst ”hälsa” finns med på listan av viktiga värderingar hos dig men ”att vila” och ”att njuta” har hamnat högre upp. Det får till följd att de hälsoinvesteringar som du vill göra inte blir gjorda för att annat hos dig värderas högre.

Lösning: Utforska din värderingar och kontrollera att de stämmer med dina önskade resultat.

Hypotes nr 3: Du har föreställningar om vem du är och vem du blir om du skulle börja motionera eller äta annorlunda. Du kanske (privat och hemligt) fördömt människor som ägnar sig åt detta? Kallat dem för hurtbullar eller fanatiker? Detta för att distansera dig från dessa aktiviteter som du ändå inte ”orkar” börja med. Det blir svårt för dig att i din inre dialog själv börja kalla dig för motionär eller hälsosam, allt enligt den tillsynes ologiska logiken i din hjärna.

Lösning: Bestäm dig för dina önskade resultat och utgå ifrån dessa när du ska bestämma vem du vill vara och vem du vill bli. Vem behöver du vara för att nå dina önskade resultat? Vilken är din identitet?

Hypotes nr 4: Du drivs av metaprogrammet ”REAKTIV” dvs du motiveras av att analysera, vänta och se. Om du i dagsläget inte upplever att du lider av att inte vara hälsosam så har du heller ingen motivation att i förväg göra något åt det dvs vara ”PROAKTIV” Så länge du upplever att du ”känner dig frisk” så kommer din motivation att vara låg. Även om du inte har en aning om hur FRISK du skulle känna dig om du tog tag i det här NU!

Lösning: Ta ett snack med din hjärna om att även om den gärna vill vänta och se…. så kan det få till följd att du inte når dina önskade resultat. Dvs du blir sjuk. Träna på och utmana dig själv att expandera det här tänkandet så att du kan vara mer proaktiv. Det har du nytta av i alla aspekter av livet.

Det finns fler hypoteser och varje individ behöver sin lösning det är därför metacoaching är helt individuellt anpassat. Du tänker inte som någon annan därför behöver dina begränsningar behandlas på ett unikt sätt för just dig. Hos mig finns inga universallösningar, utan du får en unik skräddarsydd lösning för just ditt tänkande. Inte nog med det, du kommer att tänka ut det helt själv…

Tycker du det här låter spännande anmäl dig då till vår kommande hälsohalvdag. En workshop med fokus på ditt välbefinnande och hälsa.

Ring 0768-21 10 80 eller skicka ett mejl för anmälan och/eller mer info.

Här hittar du länken till eventet på Facebook.

Varmt välkommen!

Sedan när blev ”vanligt” egentligen normen?

Intressant perspektiv på begreppet ”vanligt”.

Jonas Colting - Hälsokonnässör

I den rådande debatten om kostråd och rekommendationer kring vad vi egentligen bör äta för att hålla oss friska och normalviktiga så finns det egentligen två olika läger. På den ena sidan står anhängarna av lågkolhydratkost, LCHF, och på den andra sidan har vi anhängarna av de sedan 40 år tillbaka traditionella kostråden som framförallt saluförts av Livsmedelsverket och svenska dietister. Det är kostråd som anbefaller relativt fettfattig samt stärkelse- och spannmålsrik kost enligt den välkända tallriksmodellen.

Trots LCHF-kostens erkänt goda resultat på både övervikt, blodfetter och diabetes-2 så brukar kritikerna kalla den för extrem och sedan punktera debatten med att förnumstigt påpeka att det enda man behöver tänka på är att äta ”vanlig mat”.

Vanlig mat, alltså? Men vilken är då den vanligaste maten i svenska hushåll? Maten som vi uppmanas att förhålla oss till. Tittar vi på topplistan av det svensken äter mest hittar vi bland annat falukorv…

View original post 451 fler ord

Självledarskap är nyckeln!

Har du någon gång funderat på vad det är som gör att vissa chefer är bättre än andra? Vilka strategier är annorlunda? I min värld handlar det i stor utsträckning om förmågan att kunna leda sig själv för att sedan kunna leda andra. Om du som ledare inte kan hantera dina egna tillstånd hur ska du då kunna påverka dina medarbetares tillstånd?

IMG_0622

Om du som ledare inte har undersökt din egna värderingar, hur ska du då kunna påverka någon annans? Om du som ledare inte vet varför du gör det där du gör, hur ska du då kunna hjälpa någon annan att hitta sina starka intentioner. Om du som ledare inte besitter en genuin stark självkänsla , hur ska du då kunna vara en stark förebild och en rättvis beslutsfattare? Om du som ledare har ”issues” som handlar om din egen upplevelse av begränsningar och tillkortakommanden hur ska du då kunna vara en inspiratör och entusiasmera dina medarbetare?

Om du inte känner till dina egna drivkrafter kanske de går ut över dina anställda? Du kommer alltid att påverka människor i din närhet är du dessutom ledare kommer du att på ett genomgripande sätt påverka dina medarbetare. Till det bättre…eller till det sämre. Du har enormt ansvar när du axlar chefsrollen. Är du beredd att ta fullständigt ansvar för din förmåga att leda dig själv så kommer du att bli en strålande ledare, om inte kommer dina medarbetare att få betala med sin hälsa och företaget kommer att få betala i sänkt lönsamhet.

Om du är förälder och inte har förmågan att vara ditt bästa jag så drabbas dina barn. Om du inte kan hantera din frustration eller din stress så kommer du inte vara en attraktiv partner eller en god vän.

Du har alla möjligheter att påverka din omgivning till det bättre! Om du behöver verktyg för att ta kommandot över dig själv så tveka inte att kontakta mig.

Har du råd att inte investera?

Det är lätt att försvara underhåll av maskiner, lokaler och andra ”döda” ting men hur lätt är det att få förståelse för underhåll och ”uppgraderingar” av din ALLRA dyraste och viktigaste investering dvs PERSONALEN? Är inte detta mycket märkligt? Det satsas friskt på rekryteringar, annonser, intervjuer mm både i faktiska utgifter men också nedlagd tid. När sedan personen är anställd så ska det mesta sköta sig själv.

IMG_4256

Om du köper en maskin för en halv miljon kronor så är du antagligen noga med att underhålla, uppgradera och sköta om denna tingest på allra bästa sätt eller hur? Men om du investerar en halv miljon på en rekrytering + sedan en halv miljon varje år i lön för att anställa en kvalificerad person så tänker du förmodligen annorlunda? Varför?

Företagens absolut största investering är alltid personalen! Om du köper en dyr maskin så är det någon som ska köra den, underhålla den och vårda den åt dig. Om den personen inte har tillgång till alla sina resurser så kommer det att gå ut över t ex produktiviteten.

Om du skulle uppskatta produktiviteten hos personalen där du är chef eller medarbetare, på en skala mellan 1 och 10 vad skulle du då gissa? Vissa företagsledare uppskattar produktiviteten till ca 70 % och är nöjda med det. Med argument som ”Vi bryr oss inte om det för dessa medarbetares löner är inte så höga, det räcker att de presterar till 70 %.” Det betyder faktiskt att 30 % kapacitet går förlorad. Vad kostar det per vecka? Vad blir det på 52 veckor? På 10 år?? När skulle det bli värdefullt för dig att göra något åt det?

Om vi istället fokuserar på hur nöjda dina medarbetare är: Vad innebär det om din personal är missnöjd? Vad innebär det för kulturen och atmosfären? Hur påverkar det nyanställda? Blir de uppmuntrade att göra sitt allra bästa?

Hur ligger det till med engagemanget? På en skala mellan 1 och 10 hur engagerade är dina medarbetare eller kollegor? Hur många är riktigt oengagerade? Vad är symptomen på att någon är oengagerad? Hur påverkar det här team och arbetsgrupper? Vad kostar det?

Hur påverkar det ledarskapet, utnyttjandet av tid, förmågan att lösa problem, möjligheten att vara ett ”cutting edge” bolag, utvecklingsförmågan och kreativiteten? Vad kostar det?

Det bästa sättet att investera är i människor! För att den största investeringen i alla företag idag är personalen. Det är människorna som skapar produkterna och som levererar tjänsterna! Har du råd att inte investera? Behöver du sköta om, underhålla, uppgradera dig själv eller din personal så att engagemang, produktivitet och tillfredsställelse når nya höjder så ringer du till mig: 0768-21 10 80

Det är nämligen människorna som gör en arbetsplats till himmel eller helvete!

App app app…

Du använder säkert en mängd olika appar, precis som för mig så hjälper de till att strukturera din vardag beroende på dina olika önskade resultat. Vill jag veta vad det är på TV så öppnar jag TV-appen, vill jag veta hur vädret kommer att bli de närmaste dagarna så öppnar jag väderappen osv.

bild

Jag väljer alltså en specifik app beroende på mitt önskade resultat. Om jag öppnar väderappen så lär jag inte få se någon TV-tablå. Jag tänker en tanke (visserligen kort och omedveten) och jag fattar sedan ett beslut om vilken ikon jag ska klicka på i min telefon eller på min surfplatta för att göra det jag vill göra eller ta fram den information som jag för tillfället söker.

Det appen gör (om den är bra och användarvänlig) är att ge mig en struktur och en strategi för hur jag ska uppnå mitt önskade resultat. Jag behöver inte tänka strategiskt utan bara öppna appen och följa den färdiga strukturen. Om vi överför app-tänkandet som en metafor för hur våra hjärnor arbetar, så har vi ett antal färdiga och välfungerande strukturer som hjälper oss att nå våra önskade resultat, det går per automatik. Strategin har blivit en omedveten kompetens som vi inte ens lägger märke till och det är bra så.

Om du vill ha helt nya resultat så innebär det nya beteenden hos dig. När vi ska börja träna in ett nytt beteende så skulle det vara kanon att bara kunna installera en ny app! ”Träna-3-gånger-i-veckan-appen” eller varför inte ”Tydligare-kommunikations-appen”, vad sägs om ”Det-coachande-ledarskaps-appen”? Det skulle va ganska behändigt eller hur?

Så snart nya beteenden ska läras/tränas in behöver din hjärna tydliga instruktioner för hur den ska tänka och hur den ska skapa resurser till det du vill förändra. Jag kan hjälpa dig att välja bland alla ”nya appar” som sedan ska hjälpa dig att nå dina önskade resultat. Ibland är det dags att göra en mer omfattande uppdatering av hela eller delar av operativsystemet.

Ibland behövs det helt ny version, du vet när den där lilla röda ettan ligger och väntar på att du ska klicka på ”installera” och det känns spännande med alla nya funktioner som kommer att optimera alla dina nuvarande ”appar” på ett mer genomgripande sätt, på om du så vill, en metanivå!

Välkommen till appverkstaden!